مقدمه

من خیلی غذا های تند دوست دارم. اگر بخوام دقیق‌تر بگم فلفل خوردن با غذا رو دوست دارم. یعنی ترجیح میدم سس فلفل یا فلفل تازه رو خودم روی غذا بریزم تا اینکه خود غذا تند باشه. نکته‌ای که وجود داره اینه که هندی ها علاوه بر فلفل، از ادویه های متعددی توی غذا هاشون استفاده میکنن. در واقع از دید ذائقه یک ایرانی، دارن زیاده‌روی میکنن. منظورم از ذائقه ایرانی، میانگین غذا هاست وگرنه تو جاهای مختلف ایران غذا های تند هم داریم. حالا جلوتر که در مورد معیار های تندی توضیح بدم متوجه میشید این فلفل هایی که تو ایران پیدا میشه شوخیه!

چرا دوست داریم بسوزیم؟

حالا چرا بعضی ها چیز های تند دوست دارن؟

روی زبان شما پروتئینی به نام TRPV1 وجود دارد. کپسایسین موجود در فلفل تند با TRPV1 واکنش نشان می دهد و سیگنال های لازم را به مغز شما ارسال می کند. مغز شما سیگنال احساس گرما را دریافت می کند و به عنوان پاسخی به این احساس، “اندورفین” تولید می‌کند. [منبع]

به بیان ساده، چون باعث تولید اندورفین‌ (مسکن‌ طبیعی بدن) میشه. متن زیر رو که از این لینک انتخاب کردم، مثال خوبی برای این موضوع آورده :

به‌ عنوان مثال اگر در حال دویدن در جنگل باشید و مچ پای شما پیچ بخورد، ممکن است با افزایش اندورفین روبه‌رو شوید که به شما کمک می‌کند با وجود جراحت، لنگان لنگان از جنگل بیرون بیایید. اندورفین می‌تواند توضیح برخی رفتارهایی باشد که در شرایط عادی نمی‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم ولی در شرایط اضطراری آن‌ها را انجام می‌دهیم. مثلا وقتی در حال فرار از یک خطر هستیم و سرعت دویدن ما از هر زمان دیگری بیشتر می‌شود.

یه کرمی که خوردن چیز های تند داره اینه که آدم دوست داره درجه های تندی بالاتر رو تجربه کنه ببینه چی میشه!

معیار سنجش تندی چیه؟

مقیاس اسکویل روش سنجش میزان تندی فلفل تند است که واحد حرارتی آن اسکویل با نماد SHU تعیین می شود در سال ۱۹۱۲ توسط داروسازی به نام ویلبر اسکوویل اختراع شد. علت تندی فلفل ماده ای به نام کپسایسین (Capsaicin) است. کپسایسین یک ماده بی رنگ و تحریک کننده است. در انواعی از فلفل ها مانند فلفل سبز این ماده در آوندهای درون فلفل وجود دارد. کپسایسین ارتباط خطی بین غلظت و مقیاس اسکویل نشان می دهد. [منبع].

برای اینکه این مقیاس رو خوب متوجه بشید چند تا مثال میزنم.

فلفل هالاپینو (jalapeno) : درجه تندیش بین ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ اسکویله. [منبع]

فلفل کاین (cayenne pepper) : همون فلفل قرمز تند خودمونه که درجه تندیش بین ۳۰ تا ۵۰ هزار اسکویله [منبع].

واسابی (Wasabi) : در واقع فلفل نیست و بهش ترب ژاپنی میگن ولی تنده و درجه تندیش مشابه هالاپینو چیزی در حدود ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ اسکویله. [منبع]

نودل تریپل (3x) اسپایسی سامیانگ : این رو فودبلاگر ها برای چالش ها میخورن که درجه تندیش حدود ۱۳۲۰۰ اسکویله. [منبع]

وقتی سوختیم چیکار کنیم؟

حالا اگر یه فلفل تند خوردیم، چیکار کنیم که تندی فلفل کم بشه؟ باید کاری کنیم که میزان تماس کپسایسین با گیرنده های زبان کم بشه. در ادامه لیستی از توصیه ها رو که از این لینک انتخاب کردم رو بررسی میکنم.

استثنائاً آب رو نریزید اونجا که می‌سوزه!

یکی از بدترین کار هایی که میشه انجام دادن اینه که آب بخورید. ساختار کپسایسین آبگریزه و در آب حل نمیشه و وقتی آب میخورید، اولش شاید یه ذره خنکتون کنه ولی بعدش با پخش کردن کپسایسین باعث میشه بخش بزرگتری از دهانتون بسوزه. بنابراین همیشه آب رو نریزید اونجا که میسوزه! تو ویدئو بعضی از فودبلاگر های ایرانی دیده بودم که یخ میذارن روی زبونشون که به همین دلیلی که گفتم کار اشتباهیه.

لبنیات بخورید

از اونجایی که کپسایسین چربی‌دوسته (lipophilic)، بنابراین خوردن شیر و لبنیات می‌تونه باعث کاهش اثر کپسایسین بشه. در واقع لبنیات دارای پروتئینی به نام کازئین هستند که به کپسایسین متصل میشن و نمیذاره به گیرنده های زبان ما اتصال پیدا کنه. اینکه وقتی دهنتون داره میسوزه میگن روش غذا بخور هم برای همینه. چون اون غذا بالاخره چربی داره و از پخش شدن بیشتر کپسایسین جلوگیری میکنه.

لیمو بزن!

تو بعضی از ویدئوهای یوتیوب، افرادی که فلفل تند می‌خورند، بلافاصله بعدش لیموترش می‌خورند. حالا دلیلش چیه؟ توضیحاتی که در ادامه می‌نویسم رو از این لینک و این لینک ترجمه کردم.

آب لیموترش با خاصیت اسیدی خود، می‌تواند بر احساس تندی ناشی از کاپسایسین (ترکیب تند موجود در فلفل) اثر بگذارد. اگرچه افزودن آب لیمو میزان واقعی کاپسایسین را در غذا تغییر نمی‌دهد، اما باعث می‌شود این ترکیب قبل از رسیدن به دهان، شروع به تجزیه شدن کند. در نتیجه، هنگامی که غذا به دهان می‌رسد، مقدار کپسایسین فعال و قادر به تحریک گیرنده‌های درد کمتر است. بنابراین، احساس تندی و سوزش کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، قند موجود در آب لیموترش می‌تواند در خنثی کردن تندی نقش داشته باشد. سیستم رتبه بندی اسکوویل اتفاقا بر همین اساس عمل میکنه. فلفل رو انقدر با محلولی از آب و شکر رقیق میکنن که دیگه احساس تندی ایجاد نکنه. در واقع این محلول رو به تعدادی تستر میدن و اگر زبون هیچ کدومشون رو نسوزوند، یعنی کامل خنثی شده. البته روش های آزمایشگاهی هم وجود داره که هزینه‌ش بیشتره [منبع]. در مجموع، آب لیموترش از دو طریق تجزیه زودهنگام و خنثی‌سازی توسط قند می‌تونه احساس تندی را کاهش دهد، هرچند بر میزان واقعی کاپساییسین تأثیری ندارد.

تندترین فلفل جهان!

من کرمم گرفته بود که فلفل کارولینا (Carolina Reaper) یا فلفل دم عقربی رو پیدا کنم. درجه تندی این فلفل چیزی در حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون اسکویله! البته فلفل Pepper X از کارولینا تندتره ولی بعد از کارولینا معرفی شده و کارولینا طعم بهتری هم داره. یه بار دیگه اعداد مثال های بالا رو با این عدد مقایسه کنید که متوجه بشید چقدر تنده. یه مثال دیگه هم میزنم که حرفی نباشه. فلفل هابانرو (Habanero) که بازم تو ایران راحت پیدا نمیشه درجه تندیش بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار اسکویله.

بازار های تهران رو زیاد گشتم تا فلفل کارولینا رو پیدا کنم. از بازارچه چینی های خیابون آبان تا فروشگاه های اینترنتی. وقتی در مورد فلفل کارولینا تو گوگل سرچ می‌کنی، تعداد زیادی سایت می‌بینی که بذر این فلفل رو میفروشن ولی تقریبا هیچ کدومشون حتی بذرش رو موجود ندارن. حتی یه سایتی پیدا کردم که نشا این فلفل رو میفروخت ولی بازم ناموجود بود. بهشون هم پیام دادم ولی کلا جوابی ندادن. خلاصه به این راحتی ها نه بذرش و نه خودش پیدا نمیشه. در نتیجه، تصمیم گرفتم از آمازون انگلیس سفارش بدم. برای سفارش از آمازون هم از ایرانیکارت کمک گرفتم. سایت های دیگه‌ای هم وجود داشت ولی خب بالاخره یکی رو باید انتخاب می‌کردم.

من جایی ندیدم کسی تجربه سفارش از آمازون با ایرانیکارت رو بذاره و تصمیم گرفتم مراحل کار رو اینجا یه توضیح مختصری بدم. چون خودم دوست داشتم قبلش یه جا یه تجربه‌ای میخوندم که ببینم مراحل کار چه جوریه. از آمازون چند تا کشور میشه به واسطه ایرانیکارت خرید کرد که من دیدم آمازون انگلیس هم قیمتش معقول‌تره و هم اون چیزی که میخواستم رو موجود داشت. گزینه خرید از آمازون انگلیس رو زدم و لینک محصول (این لینک) رو قرار دادم و مبلغش رو پرداخت کردم. قیمت ۱۰ عددش اون موقع که سفارش دادم ۴.۵ پوند بود و هزینه نهایی که پرداخت کردم ۶۵۴ هزار تومن بود.

همون شبی که مبلغ رو پرداخت کردم، بعد از چند ساعت وضعیت به خریداری شد تغییر پیدا کرد. زمانی که محصول به دفتر مرکزیشون در اصفهان برسه، وضعیت به انجام شده تغییر پیدا میکنه. این فرآیند ۳۵ روز طول کشید. بعدش به پست تحویل دادن و بسته بعد از ۴۲ روز از ثبت سفارش به دست من رسید. وقتی به پست تحویل میدن، براتون یه پیامک میاد که به پنل مراجعه کنید و داخل تیکتی که براتون باز شده کد رهگیری پست رو قرار میدن که بتونید پیگیری کنید.

یه ایرادی که به نظرم مراحل کار داره اینه که جزئیات رو خیلی به اطلاع شما نمیرسونن. چون زمان انتظار طولانیه، یه چیزی باید بذارن که کاربر engage بشه. من دوست داشتم مراحل زیر رو ببینم :

-آیا فروشنده ارسال کرده یا نه؟ چون ممکنه فروشنده لفتش بده و دیر ارسال کنه

-آیا به دفترشون در انگلیس رسیده؟

-آیا از دفتر انگلیس به سمت ایران ارسال شده؟

-از گمرک رد شده؟

من خب تجربه سفارش از سایت های دیگه‌ رو نداشتم. نمیدونم بقیه چه جوری هستند.

حالا بریم سراغ بسته تحویلی. بسته‌ای که از پست تحویل من دادن این شکلی بود :

وقتی بازش کردم، بسته اصلی فروشنده بود :

وقتی این بسته رو باز کردم، محتویاتش این بود که ۱۰ تا دونه فلفل کارولیناست. وزنش حدود ۱۵ گرمه :

زمانی که برای اولین بار بازش کردم یه عطر خیلی قوی و تندی داشت. این فلفل عطر میوه‌ای داره. مثل فلفل سبز و … نیست که عطر گیاهی طور داشته باشه. نمیدونم چه جوری توصیفش کنم که عطر و طعم میوه‌ای رو متوجه بشید. خیلی تازه به نظر میرسه. با اینکه خشکش کرده ولی هنوز رطوبت داره.

اولین کاری که کردم این بود که یه تیکه خیلی کوچیک از نوکش کندم و گذاشتم روی زبونم. بعد از چند ثانیه سوزشش شروع شد. چون اندازه خیلی کوچیکی برداشته بودم، تندیش قابل تحمل بود. بعد که احساس کردم میتونم تحملش کنم، قورتش دادم. وقتی قورتش دادم گلوم رو تا معده سوزند و رفت :)))

بعد یه دونه‌ش رو با آسیاب به خوبی پودر کردم و ریختم داخل یه سس گوجه ۵۵۰ گرمی و خوب هم زدم. یه ذره از سسه خوردم و واقعا آتیش گرفتم. این فلفله اصلا شوخی نداره 🙂

من نودل 3x مرگ رو هم خورده بودم. اون موقع که این نودل رو خوردم، چون حالت روکم‌کنی داشت تا ۱۰ دقیقه بعدش هیچی نخوردم. اما تندیش به مرور از بین رفت و بالاخره ول کرد. اما این فلفله رو که خوردم واقعا ول نمیکرد. تا چند لیوان شیر نخوردم ول نکرد. نمیدونم چند لیتر سس گوجه نیازه که به تندی گالری سید داوود برسه ولی میدونم با ۵۵۰ گرم قضیه حل نمیشه!

پ.ن. تصویر پیش‌نمایش این پست با https://mann-e.com تولید شده.