داشتم دنبال یه محصولی تو دیجیکالا میگشتم و محصولات رو بر اساس حالت های مختلف مرتب میکردم که ببینم کدوم محصول بهتره. بعد دیدم لیست محصولات زمانی که پرفروشترین رو انتخاب میکنم با زمانی که پربازدیدترین رو انتخاب میکنم خیلی متفاوته. گفتم برای دستهبندی موبایل و لپتاپ یه بررسی انجام بدم که چند درصد محصولات پرفروش با پربازدید اشتراک دارند.
من ۳ صفحه اول هر دستهبندی رو انتخاب کردم. چرا؟ چون اگر کل صفحات رو بخوام بگردم که این اشتراکه میشه ۱۰۰ درصد! چون مرتبسازی فقط ترتیب نمایش رو عوض میکنه. اگر ۴۰۰۰ محصول داشته باشیم، فرقی نداره مرتبسازی بر چه اساسی باشه. سه صفحه اول به نظرم کافی بود. نتیجه اینجوری شد که تو سه صفحه اول دستهبندی موبایل، محصولات با مرتب سازی پرفروشترین و پربازدیدترین ۵ درصد اشتراک دارند. یعنی ۵ درصد محصولات توی جفت حالت ها وجود داره. در مورد لپتاپ هم ۸ درصد اشتراک وجود داشت.
بعد گفتم نمودار میانگین و میانه قیمت رو هم رسم کنم ببینم داستان از چه قراره که نتیجه عکس زیر شد:
نتیجه گیری خاصی نمیکنم. چون پارامتر های خیلی زیادی تو این زمینه دخلیه و رفتار دقیق کاربران با این نمودار مشخص نمیشه. اما از نمودار بالا به نظر میرسه آدم ها محصولات گرونتر رو بیشتر بازدید کردن تا اینکه بخرن. ممکنه دلیلش این باشه که خیلی ها از دیجی کالا فقط برای خوندن مشخصات محصولات استفاده میکنن و از بازار میخرن که خب طبیعیه که بازدید بیشتری داشته باشه. یا حتی کسی که اصلا قصد خرید نداره، صرفا برای نگاه کردن محصولات گرون و ترند روز میاد دیجیکالا